Budowanie długookresowych i trwałych relacji z klientami jest szczególnym obszarem zainteresowania firm. Bez względu na ich specyfikę, elementem kluczowym dla pozycji rynkowej firmy są obsługiwani klienci.
Klient jest ostatecznym weryfikatorem skuteczności i efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Tylko odpowiednio wysoki poziom satysfakcji ze współpracy prowadzi do podtrzymywania kontaktów, ponawiania zakupów i w rezultacie lojalności klienta wobec firmy.
Coraz powszechniejsze staje się postrzeganie związków rynkowych w kategoriach długookresowych. Wyrazem tego jest poszukiwanie nowych metod komunikacji z rynkiem bazujących na budowaniu lojalności klienta.
Służą temu wykorzystywane coraz powszechniej różnorodne marketingowe programy lojalnościowe. Ich ideą jest kreowanie stanu satysfakcji klienta z kontaktów z firmą, jego produktem lub usługą – tak aby wywołać chęć lub potrzebę pozostania klientem na dłużej.